Valikko Sulje

Tekijät festareiden takana

Oulun musiikkivideofestivaalit on maailman vanhin musiikkivideofestivaali, jota vietettiin tänä vuonna 26. kertaa. Pääsin työssäoppimaan OMVFlle koko kesäksi – sekä tutustumaan tapahtumajärjestelyn taustoihin teknisellä puolella.

Tapahtuman taustalla suurimmat tekijät ovat tuottaja Juhani Oivo, taiteellinen johtaja Anna-Mari Nousiainen sekä tekninen henkilö Antti Leimi. Haastattelin tekijöitä tapahtuman takana.

Juhani Oivo:

Minkä koet haastavimmaksi festivaalien tuotannossa?  
Ideoita on vaikea sovittaa taloudellisiin realiteetteihin. Tuotanto on toteutettava budjetin puitteissa vaikka olisi kuinka hienoja visioita.
Mikä on palkitsevinta työssäsi? 
Palkitsevinta on festivaalien viimein pyöriessä nähdä ihmiset nauttimassa ohjelmasta, saamassa elämyksiä ja inspiroitumassa. Kulttuurilla on voima muuttaa maailmaa. 
Tuleeko OMVFlle paljon kesätyö- ja harjoittelijahakemuksia? 
Olemme pieni organisaatio ja harjoittelijat ovat elintärkeä osa festivaalin tuotantoa. Ilman heitä festivaalia ei olisi mahdollista toteuttaa. Onneksemme joka vuosi on tullut tarpeeksi hakemuksia ja sopivat harjoittelijat ovat löytyneet.
Millaisia ominaisuuksia arvostatte harjoittelijoilla?
Kiinnostusta alaa kohtaan, vastuullisuutta, itsenäistä työskentelyä ja oma-aloitteisuutta.
Mikä on oudointa, mitä sinulle on sattunut työssäsi? 
Festivaalit ovat luonteeltaan yllätyksellisiä ja vuosien varrella outous normalisoituu. Vaikea eritellä mitään yksittäistä tapahtumaa
Onko sinulla suosikki-musiikkivideota? 
Kuten musiikin kanssakin, suosikit vaihtelevat päivän ja fiiliksen mukaan. Yksi ikisuosikki on The Bugin Skeng -biisiin tehty video. Hyvä esimerkki siitä, miten video ei tarvi paljon ollakseen äärimmäisen toimiva ja vaikuttava. Synkkä ja mustavalkoinen video sopii täydellisesti painostavaan musiikkiin. 
Jos pitäisi valita jokin sinua kuvaava motto, mikä se olisi? 
Asioilla on tapana järjestyä. Vaikka sen voikin ajatella olevan entropian lain vastaista, eivätkä asiat tietenkään itsestään järjesty, niin turha panikointi ja hätäily ei auta. Virheitä sattuu, mutta harvoin tilanne on niin paha kuin miltä se saattaa ensihätään tuntua – parempi rauhassa miettiä, miten tilanne korjataan ja asiassa päästään eteenpäin.
Miten haluaisit kehittää OMVFää tulevaisuudessa? 
Toiveissa on kehittää festivaalia kansainvälisempään suuntaan ja verkostoitua. Festivaalilla käy paljon ulkopaikkakuntalaisia AV-alan ammattilaisia, mutta olisi hienoa saada myös kulttuurista kiinnostuneet Etelä-Suomalaiset löytämään entistä paremmin meidän festivaalit.
Antti Leimin haastattelun toteutin videomuodossa.

Anna-Mari Nousiainen

Miten päädyit OMVFlle taiteelliseksi johtajaksi?
Olin käynyt OMVF:issa useamman vuoden vieraana ja osallistunut myös ohjelmaan kuratoimalla ja panelistina, sekä ollut tuomaristossa. Aiempi taiteellinen johtaja Jaakko Mattila vinkkasi minulle jäävänsä tehtävästä ja yksinkertaisesti hain paikkaa! Hakemus oli avoin, lähetin tekstin siitä mikä minua kiinnostaa työssä ja mitä tekisin festivaaleilla, sekä erityisesti musiikkivideoon painottuvan CV:n. Minulla oli skype-haastattelu Juhani Oivon ja Minna Koivusen kanssa ja sain tietää tuloksesta noin viikko haastattelun jälkeen.
Millaisista asioista vastaat taiteellisena johtajana? 
Taiteellisen johtajan isoin tehtävä on tietysti festivaalin sisältö – vastaan pääasiassa ohjelman kuratoinnista. Tähän liittyy toki myös vieraiden kanssa kontaktointi, kyselyt siitä kiinnostaako tulla festivaaleille, sopimusneuvotteluita, matkajärjestelyjen hoitamista ja festivaalin ohjelman aikatauluttamista.
Taiteellisen johtajan työtehtävä varmasti myös muokkautuu osittain kunkin TJ:n osaamisen myötä. Itse olen ollut vahvasti mukana sosiaalisen medien pyörittämisessä ja suunnittelussa, sekä ympärivuotisten tapahtumien hoidossa. Toisaalta olen ollut kiinnostunut myös kuvaamaan materiaalia festivaalia varten ja esimerkiksi inventoimaan varastoa! Tämän kokoisella festarilla työ on myös paljolti ns. ”hands on”-työtä ja festivaalin aikana olen tehnyt kaikkea guest hostaamisesta siivoamiseen ja graafiseen suunnitteluun.
Minkä koet haastavimmaksi taiteellisena johtajana toimimisessa?
Ennen tämän vuoden festivaalia ajattelin että festivaalin aikainen vähä uni ja se, että täytyy olla ensimmäisenä ja viimeisenä paikalla olisi raskasta, sillä edustustyöhön liittyy myös paljon juhlia jotka kestävät pitkälle aamuun. Vaikka vähä uni tietysti vie voimia, ensimmäisen vuoden jälkeen sanoisin kuitenkin että päivän sisäinen kiire oli haastavinta. Tämä taisi olla myös poikkeuksellinen vuosi erinäisine tuotannollisine haasteineen ihmisten aikatauluja ja talkoolaisten määrää ajatellen.
Toki myös esimerkiksi rahan rajallisuus konkretisoituu työssä. Pitää oppia neuvottelemaan ja toisaalta myös luopumaan. Se että onnistuu järjestämään tämän mittaluokan festivaalin laadukkaasti ja sisällöstä tinkimättä suhteellisen pienellä budjetilla, on haastavaa. Vaikka esimerkiksi kuraattori ei saisi palkkiota, se että hän suurella todennäköisyydellä tulee Oulun ulkopuolelta maksaa festivaalille helposti 200-500 euroa.
Mikä on palkitsevinta työssäsi?
Olla tekemisissä musiikkivideon kanssa päivittäin! Koen että festivaalilla on merkittävä osa kotimaisessa musiikkivideokulttuurissa ja on ihana olla osa jotain merkityksellistä. On myös hyvä tunne saada palkkaa musiikkivideon parissa tehdystä työstä, sillä ohjaajana projektit ovat useammin puhtaasti nollabudjetin tuotantoja.
Tietysti myös festivaalin parissa työskentelevät ihmiset, sekä festivaalivieraat ovat palkinto itsessään, varsinkin jos näkee ihmisten nauttivan festivaalista!
Myös pienistä onnistumisen kokemuksista pitää oppia nauttimaan festivaalihässäköinnissä – se että saat ihmiset ajoissa oikeaan paikkaan tai ylimääräiset mainokset printattua.
Mikä inspiroi sinua? 
Festivaalin teossa minua inspiroi itse musiikkivideo. Ohjelmisto koostuu myös paljolti ajatuksella siitä, mitä haluaisin itse nähdä tai en ole vielä nähnyt festivaaleilla. Taiteilijana ja ihmisenä elämä kai itsessään! Unet, taide, tunteet, internet ja luonto. Toiset ihmiset!
Mikä musiikkivideoissa kiinnostaa?
Varmaan muoto ja vapaus. Toki liikkuva kuva ylipäätään on intohimo ja ammatti. Musiikkivideossa äänisuunnittelu on jo olemassa, mikä on mielestäni kiinnostava ja helpottava lähtökohta, sekä antaa tietysti inspiraatiota itse teoksen tekemiseen.
Kuvan ja musiikin liitto on myös vahvasti emotionaalinen kokemus. Monet asiat joihin olen itse samaistunut ja jotka ovat avanneet ovia toisenlaisille maailmoille ja olemassaolon tavoille ovat nuoruudessa tulleet nimenomaan musiikista ja musiikkivideoista. Musiikkivideo voi olla kokeellinen, outo ja raju, sekä silti helpommin lähestyttävä kuin vaikkapa videotaide. Populaarina taidemuotona sillä pääsee helposti lähelle katsojaa, mutta kuitenkin muoto on vapaa mille tahansa tavalle kertoa tarinaa! 

Onko sinulla suosikki-musiikkivideota?
Moniakin! Esimerkiksi Fever Rayn If I had a heart on teos johon tulee palattua yhä uudelleen.
Jatkatko OMVFllä tulevaisuudessakin?
Mikäli mitään yllättävää ei tapahdu, työ kyllä jatkuu vähintään ensi vuoden ajan. Ensi vuoden ohjelmakin on kyllä vahvasti jo mietinnässä!
Millaisia ideoita sinulla on OMVFn jatkoa ajatellen?
Festivaalilla on hyvä pohja, joten mitään valtavia muutoksia ei ole tulossa. Haluan jatkaa linjaa jossa ohjaajien lisäksi kutsutaan myös muita ammattilaisia puhumaan videoista, sekä ylipäätään ylläpitää keskustelusisältöä. Myös muiden lyhyiden muotojen (lyhytelokuva, videotaide) nostaminen festivaalilla kiinnostaa. Festivaaliyhteistöitä olisi myös mukava syventää jatkossa. Käytännön asioista maksupääte ja nettikauppa ovat asioita joita haluaisin edistää. OMVF:in arkiston laajentaminen on myös homma johon olisi mukava saada vaikkapa apuraha.
Jos pitäisi valita jokin sinua kuvaava motto, mikä se olisi?
Kyllä se siitä.
Seuraa ja tykkää somessa:

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of